Taką propozycję złożyła gliwickim radnym działająca od trzech lat Gliwicka Rada Rowerowa.
Galeria zdjęć
Problem ścieżek rowerowych to od wielu lat temat gorących dyskusji miłośników dwóch kółek. Obecna infrastruktura rowerowa w mieście nie zaspokaja potrzeb cyklistów. Między innymi dlatego właśnie powołana została Gliwicka Rada Rowerowa, czyli zespół organizacji pozarządowych, zaangażowany w sprawy polityki rowerowej.
W tym miesiącu rusza cykl otwartych wykładów zorganizowanych przez GRR i podejmujących tematykę rowerową. Pierwszy z nich odbędzie się już w najbliższy czwartek, 19 lutego w Domu Aktywnej Młodzieży Filia GCOP (ul. Barlickiego 3, sala 42), o godz. 18. Podczas spotkania organizatorzy wyjaśnią różnice pomiędzy drogami, cyklostradami, trasami, szlakami i ścieżkami rowerowymi.
GRR aktywnie włączył się również w prace Komisji Rozwoju Miasta i Inwestycji Rady Miasta. Na spotkaniu, które odbyło się w środę, przedstawiciele GRR zaproponowali uchwalenie Koncepcji rozbudowy dróg dla rowerów w formie uchwały, by stała się ona prawem miejscowym, powołanie przy Prezydencie Miasta oficera rowerowego, czyli urzędnika, który koordynowałby inwestycje rowerowe w Gliwicach oraz wdrażanie Koncepcji rozbudowy dróg dla rowerów.
Prezydent Wieczorek zapowiedział, że koncepcja będzie realizowana w miarę remontu/ budowy dróg. Ze strony Radnych wyszły propozycje utworzenia pasów rowerowych na ulicy Andersa oraz wprowadzenie kontraruchu na gliwickiej Starówce.
W odpowiedzi na potrzeby cyklistów władze miasta rozważają stworzenie nowoczesnego systemu komunikacji rowerowej w mieście. Od ubiegłego roku gotowe jest opracowanie projektowe dotyczące budowy dróg dla rowerów (DDR) w Gliwicach, które wykonała za 369 tys. zł katowicka firma „INKOM”. W ramach projektu powstał model systemu komunikacyjnego dla rowerzystów, który ma być równoprawny z systemem komunikacji samochodowej. Projektanci wzorowali się na doświadczeniach holenderskich oraz niektórych rozwiązaniach sprawdzonych w Polsce, np. w Szczecinie.
Jak wyjaśniają urzędnicy, koncepcja DDR przewiduje trzy etapy realizacji docelowego układu dróg rowerowych. Pierwszy uwzględnia zasadniczy szkielet komunikacyjny ścieżek prowadzących z centrum w różne części miasta, o łącznej długości 128 km. Przygotowano także wstępne kosztorysy dla poszczególnych etapów i oddzielnie dla konkretnych tras.
– Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla tzw. trasy komunikacyjnej nr 3 prowadzącej od centrum miasta, przez okolice budowanej hali GLIWICE, dzielnicę Sośnica, aż do granicy miasta z Zabrzem. Dokumentację opracowuje za 73 787,70 zł wyłoniona w przetargu firma DROTECH DANUTA CHLIPALSKA z Gliwic – informuje Tadeusz Cygan z Wydziału Inwestycji i Remontów UM. Jeśli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, trasa ta powinna być gotowa równocześnie z halą widowiskowo-sportową GLIWICE. Kiedy powstaną kolejne? – Ze względu na ogrom i koszt całego przedsięwzięcia (ponad 250 mln zł wedle wstępnych szacunków) realizacja pozostałych tras rowerowych będzie rozłożona w czasie. Takie działania trzeba bardzo dobrze zaplanować i skoordynować z innymi inwestycjami w mieście – zapewnia Piotr Wieczorek, zastępca prezydenta miasta.
Komentarze
Zostaw komentarz