Niepowodzeniem zakończył się przetarg na budowę trasy rowerowej Gliwice-Sośnica. Aktywiści z Ośrodka Studiów o Mieście i Gliwickiej Rady Rowerowej wykorzystali więc szansę, na zgłoszenie miastu istotnych poprawek do obecnego projektu.
Zdaniem gliwickich społeczników, projekt nie jest zgodny z "Koncepcją projektową rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Miasta Gliwice", choć było to jednym z warunków jego zatwierdzenia do realizacji.
- Przede wszystkim, rażącym odstąpieniem od zapisów koncepcji jest brak rampy rowerowej w ciągu alei Przyjaźni przy ulicy Zwycięstwa. Brak rampy drastycznie obniża funkcjonalność tego odcinka i fatalnie wpływa na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Kolejną niezgodnością z dokumentem bazowym dla projektu trasy Centrum-Sośnica jest brak przejazdu rowerowego przez ulicę Zwycięstwa w ciągu al. Przyjaźni. Nie widzimy żadnego powodu, by ruchu rowerowego nie traktować w tym miejscu zgodnie z obowiązującymi przepisami, równorzędnie z ruchem samochodowym. Kolejnym błędem dokumentacji projektowej jest brak rozdzielenia ruchu pieszego i rowerowego w ciągu al. Przyjaźni. Koncepcja wskazuje, że wszędzie tam, gdzie to możliwe, ruch ten powinien być rozdzielony za pomocą znaku C-13 + C-16 z linią pionową. Al. Przyjaźni ma wystarczającą szerokość, by wydzielić przestrzeń dla rowerzystów i pieszych osobno - punktują uchybienia członkowie OSOM.
To nie wszystkie błędy, jakie można wskazać w projekcie. Głębokiej analizie plany urzędników poddali Zespół Branżowy do spraw Polityki Rowerowej oraz Gliwicka Rada Rowerowa. Na początku listopada wystosowali oni list do Wydziału Zamówień Publicznych, w którym - poza wyżej wymienionymi problemami, wskazują również na konieczne zmiany w takich miejscach, jak:
Wysepka na ulicy Dworcowej
Na wysepce na przejeździe przez ulicę Dworcową przewidziano nawierzchnię z kostki betonowej, a nie - tak jak przewidują „Standardy infrastruktury rowerowej” (część „Koncepcji projektowej rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Miasta Gliwice”) asfaltową.
Wnioskujemy o zmianę nawierzchni wysepki asfaltową.
Przejazd przez ulicę Częstochowską
Przejazd rowerowy przez ulicę Częstochowską został wykonany w taki sposób iż będzie zmuszał rowerzystów do wykonania 4 skrętów o kącie 90°, podczas kiedy w tym miejscu można było zastosować sygnalizatory S-1a (wprowadzone do kodeksu drogowego 8 października 2015) od strony alei Przyjaźni oraz ulicy Piramowicza co umożliwiłoby rowerzystom przejazd w tym miejscu bez konieczności wykonywania żadnych skrętów.
Przejazd przez ulicę Konarskiego
Lokalizacja przejazdu rowerowego oraz przejścia dla pieszych została zaprojektowana w taki sposób, iż będzie niepotrzebnie zwiększać częstotliwość krzyżowania się ruchu pieszego z rowerowym. Przejazd rowerowy jest po północnej stronie, a przejście dla pieszych po stronie południowej, pomimo, że za przejazdem droga dla rowerów odchodzi w kierunku południowym, dlatego też wnioskujemy o zamianę miejscami przejścia dla pieszych z przejazdem rowerowym.
Przebieg przez park Chrobrego
Przebieg przez park Chrobrego został zaplanowany w taki sposób, że niepotrzebnie wydłuża długość przejazdu z Sośnicy do Urzędu Miasta. Wnioskujemy o jego zmianę tak, aby przebiegał bardziej na ukos, tj. od mostku na Kłodnicy do bezpośrednio w kierunku Ośrodka Sportu Politechniki Śląskiej.
- Wyrażamy nadzieję, że w przyszłości UM Gliwice wszystkie projekty, w ramach których budowana lub remontowana jest infrastruktura rowerowa, będzie konsultował z Zespołem Branżowym ds. Polityki Rowerowej. Obecnie trwają przygotowania do budowy Centrum Przesiadkowego oraz przebudowy ulic Jasnogórskiej i Zabrskiej, wnioskujemy o to aby niezwłocznie po zakończeniu prac projektowych projekty zostały udostępnione Zespołowi Branżowemu do spraw Polityki Rowerowej - wnioskują autorzy uwag.
Jak wiemy, gliwiccy urzędnicy bywają głusi na słuszne uwagi ludzi, którzy poświęcają swój czas na analizę interesujących ich rozwiązań i sporządzenie merytorycznych propozycji. Czy tym razem nadstawią ucha?
Komentarze
Zostaw komentarz